הנחיות להורים לשיח עם הילדים בנושא הקורונה

יום השואה ויום הזיכרון לחללי צה״ל בעת קורונה

הורים יקרים,
בכול שנה בתקופה של ימי הזיכרון עולות התלבטויות לגבי המסר לילדים צעירים ורמת החשיפה לתכנים המאפיינים ימים אלה.  השנה, בשל מגפת הקורונה, זקוקים הילדים עוד יותר לכם ההורים בתיווך התכנים ובהתמודדות הרגשית עמם.

להלן מס' עקרונות שיסייעו לכם:

ככלל, יש להמעיט ככל שניתן בחשיפתם של הילדים הצעירים בני השלוש ומטה לתכנים, שכן התפתחותם הקוגניטיבית והרגשית אינה בשלה לכך.  חשוב להיות מודעים לכך שגם טווח התפתחותם של גילאי ארבע וחמש רחב, והם שונים זה מזה ביכולתם להיחשף לנושא מבלי להיפגע. 
מאידך, יש לקחת בחשבון שהילדים הצעירים חווים את האווירה המיוחדת בימים אלו, שומעים את הצפירה  וקולטים קטעי מידע, וזאת ללא יכולת קוגניטיבית מספקת לתת להם פשר ומשמעות. 
תפקידכם המרכזי כהורים לשמר תחושת מוגנות ובטחון אצל הילדים, על ידי כך שתהיו קשובים להם וזמינים עבורם ולהסביר להם בשפה מותאמת התפתחותית.

מומלצת חשיפה מבוקרת ומוגבלת לתכנים בסביבתם הקרובה ובתקשורת.
אם הילדים נחשפים למושגים לא מוכרים (״גטו״, ״נאצים״, ״חללים״, ״נופלים״) הסבירו להם אותם במילים פשוטות ומוכרות. הימנעו מהסברים מפורטים מדי ומתיאורים מוחשיים.
חשוב שתייצרו הבחנה בין העבר (״זה קרה מזמן״) להווה (״זה לא קורה עכשיו״), והדגישו אופטימיות וחוסן בהווה ובעתיד.(״יש לנו מדינה וצבא חזקים ששומרים עלינו״)
ילדים מבטאים מגוון רגשות כמו חרדה ועצב, אבל גם מבוכה, צחוק והתנהגות שטותית. אפשרו להם זאת מבלי לכעוס, תוך שאתם מרגיעים ומווסתים אותם. בימים כאלו חשוב יותר מתמיד לשמור על השגרה בבית, אשר נותנת תחושת בטחון, נורמליות ומוכרות.

יום הזיכרון

הכנה לצפירה:  יש להסביר מבעוד מועד שביום זה נשמעת צפירה ובעת השמעתה עומדים דום.

חשוב להבהיר לילדים כי אין הכוונה לשנות את שגרת היום: "לפני הצפירה ואחריה אנו ננהג כרגיל". חשוב לתת הסבר מקדים לצפירה כסמל ממלכתי לזיכרון קולקטיבי, למשל:

"ביום הזיכרון אנחנו עומדים בצפירה וחושבים על אנשים יקרים ואהובים", או "ביום הזיכרון אנו נזכרים בחיילים שנלחמו בגבורה למען מדינת ישראל".

בעת הצפירה:  הציעו לילדים להצטרף לעמידה, אך אל תצפו מילדים צעירים לעמוד לאורכה או לבטא עצבות.

אם אתם חשים כי ילדכם מוטרד מאוד, חרד או עצוב באופן חריג, אתם מוזמנים להתקשר ולהתייעץ  עם צוות השרות הפסיכולוגי.

 

בברכה ובתפילה לחזרה מבורכת לשגרה

  גל תמים סיקולר

וכלל צוות השירות הפסיכולוגי חינוכי

 

 

עקרונות לשיח בנוגע לנגיף הקורונה

 

הורים יקרים שלום ,

בימים אלה, אתם ההורים נאלצים להתמודד עם מציאות חדשה, הקשורה להתפשטות נגיף הקורונה בישראל.  בעקבות ההוראות החדשות של משרד הבריאות, בהקשר לנגיף הקורונה, והידיעה כי ישנם תלמידים, הורים ואנשי צוות הנמצאים בבידוד רפואי ביתי, מצ"ב עקרונות מסייעים להתמודדות באופן מיטבי בתקופה זו:

  1. התמודדות עם חוסר וודאות – במצבים של חוסר וודאות ולחץ, לכם ההורים יש תפקיד מרכזי. אתם אלה המתווכים את המציאות לילדים ולבני נוער ומעצבים את דרך הבנתם את ההתרחשויות.  שיחה פתוחה, המכילה את החששות מחד ומאידך מעבירה מסר של הרגעה, ביטחון וידיעה שיש על מי לסמוך – בכוחה לסייע לילדים בגיוס כוחות, התמודדות וחוסן. לדוגמא, חשוב להדגיש בפני הילדים מה כן ידוע לנו. כמו: מה ניתן לעשות כדי לנסות ולמנוע הדבקה. לכן, חשוב לעקוב אחר הנחיות משרד הבריאות המתעדכנות כל הזמן ולפעול בהתאם. 
  2. הבחנה בין שמועות לעובדות – מומלץ לשאול את הילדים מה ידוע להם ומה הם שמעו על נושא הקורונה. בדרך זו יש הזדמנות לעשות אבחנות בין שמועות לעובדות ולהבין מה מעסיק את ילדינו ובהתאם להנגיש את המידע לו הם זקוקים.
  3. מתן מידע מותאם לגיל ההתפתחותי וצמצום החשיפה למדיה – כדאי לתת מידע בהיר וקצר באופן רגוע ומרגיע וללא פרטים מיותרים. חשוב לזכור שהילדים מבינים את המציאות דרך המבוגרים המתווכים להם אותה. ילדים ובני נוער מושפעים מחשיפה לחדשות ולמדיה.  חשוב לכוונם לתכנים המותאמים ליכולותיהם ולגילם ולווסת את החשיפה לתכנים הקשורים לאירוע. להקפיד לתווך את המידע. 

דוגמא למתן מידע אותו יש להתאים לגיל וליכולת קליטת המידע:

  • קורונה היא מחלה שדומה מאוד לשפעת (כמו מחלת חורף). בעיקר מלווה בחום גבוה ושיעול. משרד הבריאות עושה הכל כדי לשמור על התושבים במדינת ישראל. 
  • המדענים פועלים על מנת למצוא חיסון בכדי למנוע את המחלה ולטפל בה.
  • עד שימצא חיסון, צריך בעיקר למנוע את התפשטות המחלה. לכן צריך להקפיד על כללי התגוננות כמו: שטיפת ידיים, כיסוי הפה והאף בעת שיעול ועיטוש ועוד (בהתאם להוראות המתעדכנות על ידי משרד הבריאות).
  • בארץ יש מעט מאוד חולים ומי שהיה במגע צמוד איתם או חזר מחו"ל ממקומות מסוימים – צריך להיכנס ל"בידוד ביתי", בכדי לעקוב ולשמור על בריאותם ולמנוע התפשטות של המחלה.
  • הבידוד הוא פעולת מניעה ואינו מעיד על מחלה.
  1. מידע לגבי בידוד ביתי – חשוב ללמוד ולהכיר את ההנחיות המתעדכנות של משרד הבריאות. למשל, כל מי שחזר לארץ ממקומות מסוימים בחו"ל וכל מי שבא במגע הדוק עם חולה – זקוק לבידוד ביתי (הנחיות מדויקות באתר משרד הבריאות).

מטרת הבידוד – למנוע התפשטות של המחלה ולשמור על הבריאות.  יש לזכור שהבידוד הוא למטרת מניעה ואינו מעיד על מחלה. יש להקפיד להשלים את 14 ימי הבידוד הביתי.  קבלו בהבנה ובאחריות את הדרישה לבידוד.  הבידוד הביתי הינו רפואי ולא חברתי. בידוד אין פירושו בדידות: אם ילדיכם נמצא בבידוד, עזרו לו לשמור על קשר עם חבריו באופנים חלופיים, כך תישמר תחושת התמיכה החברתית שלו. דאגו לתמיכה רגשית גם עבורכם, שוחחו עם בני משפחה וחברים. אם בסביבה שלכם ישנם ילדים או משפחות בבידוד – עודדו את ילדיכם לשמור עימם על קשר ולחשוב ביחד על דרכי סיוע. כמו: לאפות עוגה ולהניח על יד הדלת, לצייר ציור, לנהל שיח באופן חלופי.

מכתב להורים שילדיהם בבידוד

התמודדות עם פחד מהקורונה

סרטון הדרכה לילדים

מידע על הנגיף

מצגת הדרכה לילדי חינוך מיוחד

  1. חיזוק תחושת שייכות וביטחון – חשוב לשדר אמון בכוחנו כמשפחה ובכוחם של הילדים להתמודד. יש בכך מסר בונה ומחסן. חשוב לגלות הבנה וסובלנות למצבים של בידוד רפואי בביתכם או בסביבתכם. לבדוק כיצד ניתן לסייע על מנת לחזק את תחושת השייכות והביטחון.
  2. ציפייה לקשת רחבה של תגובות רגשיות – חשוב לדעת שכל קשת התגובות מוכרת ואפשרית. יהיו כאלה שיתנהגו כרגיל, יהיו שיגיבו בפחד, דאגה, הימנעויות, קשיי שינה ועוד. חשוב לשדר אמון ביכולת ההתמודדות של הילדים אך גם להיות ערניים לילדים הזקוקים להתייחסות מיוחדת. יש לגלות רגישות לשונות בין הילדים ולקחת בחשבון את המאפיינים האישיים של כל אחד ואחד. בידוד רגשי עלול להגביר רגשות של חרדה ולעיתים גם של אשמה. חשוב לשוחח עם הילד על רגשותיו תוך שמירה על אופטימיות ודגש על ההיבט החיובי במצב (שמירה על בריאותו ומניעת התפשטות המחלה, זמן לעצמו).
  3. שמירה על שיגרה ומתן תפקידים – ילדים ובני נוער זקוקים לשיגרה, היא מעניקה להם ביטחון ותחושת שליטה. יש לשמור על שיגרת החיים ככל הניתן, גם כאשר חלקים של אי וודאות מעוררים חששות. כדאי לכוון את הילדים לפעילות אקטיבית.  מילוי משימות פשוטות ואף יזומות מסייע להחזרת תחושת הביטחון והשליטה. במקרה שילדיכם בבידוד דאגו לפעילויות שונות שניתן לבצע בחדר או במרחב הביתי בהתאם להנחיות. כגון, פעילויות יצירה, כתיבה, פעילות גופנית. שחקו יחד במשחקים חלופיים, הרבו לשוחח עימו.
  4. שמירה על קשר עם הצוות החינוכי ופנייה לעזרה במקרה הצורך: חשוב לעדכן את הצוות החינוכי על כל שינוי  ושאלה שמתעוררת.  במקרה וילדיכם נמצא בבידוד חשוב שישמר הקשר עם הצוות החינוכי והילדים במישור הלימודי והחברתי. 

 

במצבים של לחץ וחוסר וודאות עשויות להופיע תגובות של נסיגה ותלותיות. 

יש לשים לב להתנהגויות הנראות לכם חריגות במקרים כאלה, או במקרה שעולות שאלות בנוגע למצבו הרגשי של ילדיכם- יש להתייעץ עם אנשי מקצוע.

גם במקרים בהם אתם ההורים חשים לחץ וחרדה חשוב לפנות ולקבל עזרה מקצועית.

ניתן לפנות להיוועצות בגורמי הטיפול במסגרת החינוך: יועצת, פסיכולוג.

לפניות עבור תלמידים, הורים ואנשי צוות - לשירות הפסיכולוגי החינוכי.

לפניות עבור מבוגרים – ניתן לפנות לעובדים סוציאליים במלקה לשירותים חברתיים או לצוות מרק"מ.

כמו כן, פועל קו פתוח של משרד החינוך עבור ההורים והתלמידים המאוייש על ידי אנשי מקצוע , בטלפון: 1-800-250-025 או 073-3931111.

חשוב להמשיך להתעדכן באתר משרד הבריאות ובאתר המועצה.

 

בתקווה לרפואה שלמה "ואני ה' רופאיך" ולימים של שקט ובריאות לכולנו,

 

                                                                                                         צוות הפסיכולוגים החינוכיים

                                                                                                                        שפ"ח הר חברון.

 

 

מכתב להורים בנושא הקורונה.pdf